Skip to main content

CERVICAL SPONDYLOSIS (SAKIT TULANG LEHER)

CERVICAL SPONDYLOSIS





Spondylosis serviks adalah keadaan yang biasa degeneratif (proses penuan tulang) menjejaskan tulang belakang serviks (tengkuk). Dalam kebanyakan kes, spondylosis serviks berlaku apabila cakera intervertebral menjadi nipis dengan usia atau kesan  kecederan seperti kemalangan beberapa tahun sebelumnya.

Simptom-Simptom

Terdapat banyak gejala yang biasanya disebabkan oleh spondylosis serviks, termasuk kebas di lengan, sakit di sekitar leher, sakit kepala dan pening, muntah, leher kekakuan(stiffness), dan mengurangkan pergerakan leher, dan lain-lain. Punca utama spondylosis serviks adalah postur yang buruk dalam tempoh yang panjangpada bila-bila masa.terutama sekali apabila anda banyak mengadap komputer terlalu lama (desk work).

Kesakitan mungkin menjadi lebih teruk:


  1. Selepas berdiri atau duduk
  2. Pada waktu malam
  3. Apabila anda bersin, batuk, atau ketawa
  4. Apabila anda membengkok leher belakang atau berjalan lebih daripada beberapa ela sahaja
  5. Anda juga mungkin mempunyai kelemahan dalam otot tertentu. Kadang-kadang, anda tidak boleh notis sehingga doktor anda meneliti anda. Dalam kes lain, anda akan melihat bahawa anda mempunyai masa yang sukar mengangkat lengan anda, menekan rapat dengan salah satu tangan anda, atau masalah-masalah lain
  6. Kekakuan leher yang menjadi lebih teruk dari masa ke masa
  7. Kebas atau sensasi abnormal di bahu, lengan, atau (jarang) kaki
  8. Sakit kepala, terutama di belakang kepala
  9. Kehilangan keseimbangan
  10. Kehilangan kawalan ke atas pundi kencing atau usus (jika terdapat tekanan ke atas saraf tunjang)


Kumpulan yang cenderung untuk mempunyai spondylosis serviks biasanya orang-orang yang menghabiskan masa yang lama duduk masa, seperti pekerja pejabat kolar putih atau driver. Kumpulan-kumpulan ini cenderung untuk mengalami dengan spondylosis serviks disebabkan postur duduk dalam kedudukan yang cenderung untuk mewujudkan tekanan ke atas tulang belakang




Rawatan

Jika sakit leher anda tidak hilang sepenuhnya, atau ia mendapat lebih menyakitkan pada waktu-waktu tertentu, belajar untuk menjaga leher dan belakang anda di rumah dan mencegah supaya kesakitan terjadi kembali.

Doktor dan profesional kesihatan seperti fisioterapi  boleh membantu anda menguruskan kesakitan anda dan menyimpan anda sebagai aktif yang mungkin.
Doktor anda boleh merujuk anda untuk terapi fizikal. Terapi fizikal akan membantu anda mengurangkan kesakitan anda menggunakan skil regangan. Terapi akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melakukan senaman yang membuat otot leher anda lebih kuat.

Anda juga boleh melihat terapi urut, seseorang yang melakukan akupunktur, atau seseorang yang melakukan manipulasi tulang belakang (chiropractor, doktor osteopathic, atau ahli terapi fizikal).

Kadang-kadang beberapa siri  lawatan akan membantu mengurangkan kesakitan dengan sakit leher anda. Ice pack dan terapi haba boleh membantu melegakan kesakitan anda.
Satu jenis terapi bercakap dipanggil terapi kognitif tingkah laku boleh membantu jika kesakitan itu mempunyai kesan yang serius terhadap hidup anda. Teknik ini membantu anda lebih memahami kesakitan anda dan mengajar anda bagaimana untuk menguruskannya.


Beberapa ubat-ubatan yang berbeza boleh membantu dengan sakit belakang anda.
Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAID) seperti aspirin, naproxen sodium (Aleve), dan ibuprofen (Advil) boleh membantu dengan kesakitan. Sentiasa berbincang dengan doktor anda jika anda perlu mengambil ubat-ubatan setiap hari. Kesan-kesan sampingan mungkin termasuk ulser perut atau pendarahan, dan kerosakan hati atau buah pinggang.

Dos rendah ubat-ubatan preskripsi yang digunakan untuk merawat sawan (dipanggil anticonvulsants) atau kemurungan (antidepresan) boleh membantu sesetengah pesakit yang sakit belakang jangka panjang telah menjadikan ia sukar bagi mereka untuk bekerja atau mengganggu aktiviti harian.
Doktor anda mungkin memberi anda ubat kesakitan yang dipanggil narkotik atau opioid untuk digunakan apabila kesakitan adalah sangat teruk.

Komplikasi


Jika sakit tidak bertindak balas kepada rawatan ini, atau anda mempunyai kehilangan pergerakan atau deria rasa, pembedahan  akan dipertimbangkan. Pembedahan dilakukan untuk melegakan tekanan ke atas saraf atau saraf tunjang.

selain itu anda juga akan mengalami kemerosotan kekuatan pada otot-otot sekitar tengkuk , bahu tulang belikat anda (shoulder blade/scapula).ini akan memburukan lagi keadaan tulang belakang yang semakin menipis.

Rawatan

Jika sakit leher anda tidak hilang sepenuhnya, atau ia mendapat lebih menyakitkan pada waktu-waktu tertentu, belajar untuk menjaga leher dan belakang anda di rumah dan mencegah supaya kesakitan terjadi kembali.

Doktor dan profesional kesihatan seperti fisioterapi  boleh membantu anda menguruskan kesakitan anda dan menyimpan anda sebagai aktif yang mungkin.
Doktor anda boleh merujuk anda untuk terapi fizikal. Terapi fizikal akan membantu anda mengurangkan kesakitan anda menggunakan skil regangan. Terapi akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melakukan senaman yang membuat otot leher anda lebih kuat.

Anda juga boleh melihat terapi urut, seseorang yang melakukan akupunktur, atau seseorang yang melakukan manipulasi tulang belakang (chiropractor, doktor osteopathic, atau ahli terapi fizikal).

Kadang-kadang beberapa siri  lawatan akan membantu mengurangkan kesakitan dengan sakit leher anda.
ice pack dan terapi haba boleh membantu melegakan kesakitan anda.
Satu jenis terapi bercakap dipanggil terapi kognitif tingkah laku boleh membantu jika kesakitan itu mempunyai kesan yang serius terhadap hidup anda. Teknik ini membantu anda lebih memahami kesakitan anda dan mengajar anda bagaimana untuk menguruskannya.


Beberapa ubat-ubatan yang berbeza boleh membantu dengan sakit belakang anda.
Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAID) seperti aspirin, naproxen sodium (Aleve), dan ibuprofen (Advil) boleh membantu dengan kesakitan. Sentiasa berbincang dengan doktor anda jika anda perlu mengambil ubat-ubatan setiap hari. Kesan-kesan sampingan mungkin termasuk ulser perut atau pendarahan, dan kerosakan hati atau buah pinggang.


Dos rendah ubat-ubatan preskripsi yang digunakan untuk merawat sawan (dipanggil anticonvulsants) atau kemurungan (antidepresan) boleh membantu sesetengah pesakit yang sakit belakang jangka panjang telah menjadikan ia sukar bagi mereka untuk bekerja atau mengganggu aktiviti harian.
Doktor anda mungkin memberi anda ubat kesakitan yang dipanggil narkotik atau opioid untuk digunakan apabila kesakitan adalah sangat teruk.

Rawatan Rhysiotherapy


Di bawah ini adalh salah satu teknik manipulation yg akan di guna pakai oleh pakar fisioterapi untuk melegakn kekejangan otot di sekita cervical anda.




Tapping




Teknik tapping juga boleh melegakan kesakitan anda..pakar physiotherapy boleh menggunakan tape ini dlm kaedah yg istimewa . Di klinik physiotherapy saya anda boleh mendapatkan kaedah2 dan cara penggunaan yg lebih terperinci.ia boleh memberi sokongan yg lebih baik untuk tulang dan otot anda.







Selain itu tips2 untuk mengurangkan kesakitan juga bergantung kepada pemilihan tilam dan bantal yg di gunakan sewaktu tidur..di bawah ini contoh bantal yang seuai di gunakan untuk pesakit cervical spondylosis atau lower back pain.


MARI DAPATKAN RAWATAN FISIOTERAPI ANDA DENGAN SEGERA .HUBUNGI SAYA UNTUK TEMUJANJI.KENAPA PERLU HIDUP DENGAN KESAKITAN SEDANGKAN ANDA MAMPU MENGUBAHNYA DAN JALANI KEHIDUPAN YANG LEBIH SELESA

K.R.U. SPORT INJURY AND PHYSIOTHERAPY CENTRE

(OWNED BY FARAH PHYSIOTHERAPY)
TINGKAT BAWAH BANGGUNAN HAMIDAH,
JALAN CEMPAKA, KAMPUNG RAJA UDA ,
42000, PELABUHAN KLANG,
SELANGOR.

WAKTU OPERASI :
AHAD-RABU : 9:30am-5:30pm
KHAMIS :9:30-1:30pm
JUMAAT DAN CUTI AM (TUTUP)

UNTUK TEMUJANJI BOLEH HUBUNGI NO DI BAWAH

WHATAPPS/CALL/SMS

016-321 6704 (PN. FARAH)
0178253284 (MISS ZIELA)
017-378 9275 (MISS EYRA)


PAGE FB : K.R.U SPORT INJURY AND PHYSIOTHERAPY CENTRE

Comments

  1. Kalau yang patah tengkuk ada rawatan khusus tak utk mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

      Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

      Delete
  2. ade ..saya boleh merawat semua jenis masalh fizikal..boleh hubungi saya di 0163216704..untuk temujanji atau sebarng pertanyaan

    ReplyDelete
  3. Sy disahkan mndpt penyakit cervical spondylosis ini pada usia 25 tahun, apakah risiko yg bakal Sy hdapi bila usia semakin meningkat dan tua kelak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perubahan postur tulang akn berlaku dan mengakibatkn kekenyalan disc semkin merosot ...selain itu anda akn sentiasa mudah mengalami kelenguhan otot leher

      Delete
  4. Rawatan di kawasan kuala lumpur ada tak? Saya ada kesukaran utk ke kelang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf untuk setakat kini kmi hanya berada di port klang ....tetapi ramai pesakit saya yg mahu mendaptkn rawatn dtg sejauh dari selayang ...

      Delete
  5. saya telah dikesan menghidap penyakit cervical spondylosis ini pada usia 27 tahun dan kini sakit itu telah berlarutan sehingga menjejaskan komitmen saya bekerja. rawatan fisioterapi telah saya buat tetapi kesakitan itu bertambah terus sewaktu saya menjalani rawatan fisioterapi. saya agak bingung dan kini kesakitan ini selalu menghantui saya setiap masa. apa rawatan lain yang boleh saya lakukan selain pembedahan.?

    ReplyDelete
  6. kdg kala apabila melakukn rawatan fisioterapi tidak cukup hanya dgn mengunkn mesin untuk melegakn kesakitan ...d klinik saya selain mengunkn kaedah mesin kita juga mengunkn teknik handling atau manipulasi untuk melegaknkesakitan anda...one to one couching adalh kelebihan kmi ...setakt ni saya telh merawat beratus pesakit spondylosis alhamdullilh ada yg berjaya melalaui kesakitan ini tanpa pembedahan ...sila hubungi saya di 016-3216704 untuk temujanji dan pemeriksaan lanjut ...klinik saya hanya terletak di pelabuhan klang untuk setakat ni ...

    ReplyDelete
  7. sy patah tulang bahu.dan tulang belakang sy trhentak.akibat kemalangan.di sebab kan itu tangan sebelah kanan jadi kebas bahu jadi kebas. tulang belakang pun nak duduk lama dan tunduk merasa sakit...time nk tido lagi la merasa.boleh tk puan farah saran kan ape2 gnis ubat2 tan.sakit yang saya alami ni..sy je yang tau.org lihat sy ni luaran mcm sihat je. tapi sebalik nya.zul.!0132032441.atau facebook. tku salleh mgkin puan farah ada cara untuk merawat penyakit mcm ni..sy pun tk tau semangkin lama semangkin terasa sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam en zul.dari kes yg en zul alami ni saya rasa jgn bergantung pada ubat .en zul boleh mencuba rawatan intensive fisioterapi..membantu menstruktur semula tulang bahu dan tulang belakang anda.kadang bila kecederaan yg di biar terlalu lma itu akn mengakibatkn otot di sekeliling tulang akn merosot dan mengecut .jika ini berlarutan sistem darah juga akn tergangu ...so saya syorkan en zul mencuba terapi ..dia mungkin mengambil masa untuk baik tapi sekurang2nya dia akn membantu memulihkan kecederaan untuk pemeriksaaan lanjut en zul boleh pergi ke physiotherapy berdekatan en zu atau hubungi saya 016 3216704 untuk temujanji di kinik saya .semoga cepat sembuh

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam Cik Fara. Isteri saya sering mengalami sakit tengkuk dan bahagian kepala, termasuk sekiitar bahu. Beliau sering mengadu kesakitan bila lepas buat kerja rumah. Kami belum pernah berjumpa doktor dalam kes ini. Sekarang beliau mula terasa kebas di bahagian tangan dan kaki. Saya syak isteri mengalami sakit tulang leher. Boleh ke Cik syor kan ubat ubatan yang boleh diambil untuk masa singkat ni tuk melegakan sakit atau perlu ke kitabuat rawatan fisiotreapi ni kat pusat terapi cik Fara ni. Saya duduk kat hulu langat dan kalau nak gi port kelang tu agak jauh juga. Harap bantu. Jazakumullah. Hj Mohd

    ReplyDelete
  10. Salam. Sy sering sakit belakang, belikat dn bahu. 2hari lepas sy kekejangan otot dileher. Dn semakin sakit dn serius pd mlm td. Sehingga terpaksa ke hospital. Tp doktor kata muscle bengkak. Dn dirujuk ke fisioterapi utk senaman leher. Dn tarikh utk appointment adalah 23 dis. Sekarang sy terpaksa menahan sakit terutama bila duduk dn berjalan. Sehingga sakit di bahagian belakang kepala. Apa yg sy boleh buat, meletakkn hot pack pd leher dn makan pain killer. Adakah perlu sy dptkn rawatan segera atau tunggu hingga 23 dis itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera encik ...kenapa perlu tunggu sehingga 23hb ..sedangkn en ada pilihan uutuk melegakn kesakitan itu dengan kadar segera..otot yg bengkak tiba2 mesti ade pyncanya ..sekiran sakit encik melebihi skala 5 kesakitan jgn letak hot pack ..en. boleh melegakan dengan lebih berkesan bila menuam dengn ais ..ia akn memberi kelegaan letakn ais yg di balut dgn tuala dan basahkn towel itu..selepas itu biarkn dlm 15-20 min..buat setiap hari selng 4 jam sekali...rawatan selanjutnya disarankn jgn dilewatkn ..jika berminat membuat rawatan di klinik saya hubungi saya di 0163216704
      Semoga encik cepat sembuh
      Terima kasih

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Salam cik farra, saya dari indonesia, sy nak tanye karena saya penderita sakit pinggang belakang bagian bawah, bermula beberapa tahun yg lalu pernah sakit karena angkat sangat berat dan cedera sangat sakit, dan beberapa bulan yg lepas saya angkat berat di gym karena posisi yg salah jadi tiba tiba pinggang belakang saya sakit kembali, sampai sekarang masih sakit, dan karena olah raga saya adalah gym atau weight lifting, apakah dengan therapy di clinic cik farra boleh saye pulih atau baik dari sakit yang saye derita ini??? Mohon penjelasan nye cik farra
    terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, yang pertama pada perkiraan saya jika anda memgalami sakit pinggang kronik adalah baik jika tidak membuat apa2 senaman yang melibatkn weight sehingga benar2 pasti bahawa otot yang menyokong tulang telah sembuh ...untuk pesakit pinggang saya lebih sarankan hydroterapi atau terapi di dalam kolam kerana low impact exercise boleh membantu menghindarkn lebih banyak kecederaan lain...lakukn rawatan physiotherapy sehingga sembuh dan baru buat aktiviti fitness .mat activity juga sesuai untuk penghidap masalah sebegini..di harap penjelesan saya dapat membantu cik..tq

      Delete
  13. Cervical facet boleh sembuh ke pn farah? Kebarangkalian utk sembuh tu berapa percent..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cervical facet in sha allah boleh sembuh...kebarangkalian untuk sembuh adalah tinggi ..tips2 yg perlu dia ambil kira untuk proses penyembuhan ialah mengurankn keradangan dahulu ...dan selepas itu menguatkan otot dan bina postur yg normal kembali ..terutama ketika memandu ..memberus gigi ..duduk dan tidur . Lakukan senaman menguatkn dan regangan tengkuk yg light boleh juga membantu mengurangkan kesakitan ...
      Di harap dapat membantu dengan penjelasan ini tq

      Delete
  14. mana nak dapatkan bantal untuk tengkuk tu

    ReplyDelete
  15. Salam cik saya nak tanya . Baru baru ini saya kemalangan motor dan kepala sy terhentak dia bahagian belakang kepala . Pada mula nya saya tak rasa sakit . Tapi sejak malam hari saya accident sy mula rasa sakit dibahagian leher sepeeti kejang atau bengkak . Tak boleh gambar kan bagaimana rasa sakit itu . Ia membatas kan pegerakan saya . Saya rasa sakit dan tak selesa . Adakah ini berkaitan dgn hentakan masa sy kemalangan tu ?

    ReplyDelete
  16. Salam cik saya nak tanya . Baru baru ini saya kemalangan motor dan kepala sy terhentak dia bahagian belakang kepala . Pada mula nya saya tak rasa sakit . Tapi sejak malam hari saya accident sy mula rasa sakit dibahagian leher sepeeti kejang atau bengkak . Tak boleh gambar kan bagaimana rasa sakit itu . Ia membatas kan pegerakan saya . Saya rasa sakit dan tak selesa . Adakah ini berkaitan dgn hentakan masa sy kemalangan tu ?

    ReplyDelete
  17. Salam cik saya nak tanya . Baru baru ini saya kemalangan motor dan kepala sy terhentak dia bahagian belakang kepala . Pada mula nya saya tak rasa sakit . Tapi sejak malam hari saya accident sy mula rasa sakit dibahagian leher sepeeti kejang atau bengkak . Tak boleh gambar kan bagaimana rasa sakit itu . Ia membatas kan pegerakan saya . Saya rasa sakit dan tak selesa . Adakah ini berkaitan dgn hentakan masa sy kemalangan tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam dri cerita en. Ni saya boleh mengagak leher rasa kaku dn susah untuk membuat pergerakan adalah di sebbkn oleh kemungkinan koyakn otot atau over stretch pada otot2 yang memegang tulang leher..cube tuamkn ais di balut tuala basah selama 20 minit ke tengkuk atau kaw sakit ..dn juga boleh buat sedikit senaman regangan pada otot2 leher..jika sakitnya tidak keterlaluan...untuk info lanjut boleh datang ke klinik saya ..semoga penerangan ini dpat membantu tq

      Delete
  18. Assalamualaikum Puan Fara,
    Beberapa bulan lepas akak berasa lenguh di tangan kiri akak.. bermula dari pergelangan tangan hingga ke bahu.. kini bahagian tengkuk dan sekitar bahu rasa berat dah tak selesa. Akak telah berjumpa Dr dan disyaki cervical myelopathy. akak belum berkesempatan buat MRI. Cadangan puan akak perlu bermula dimana yer.. bolehkah fisio membantu mengubati atau adakah akhirnya akak kena juga jalani pembedahan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  19. Asslkm...saya nk bertanya...saya sudah mgalami kaku leher 2minggu.ubat saraf..ubat urat ...ubat otot semua tidak berkesan.tekanan darah saya ok.sakit tengkuk yang melanda menyebabkan saya hilang keseimbangan bagai nak pitam.ape masaalh tengkuk saya.tuam dgn ais pon xok...

    ReplyDelete
  20. Saya disahkan oleh doktor kena neurofibroma..dan doktor kata kena operate.ada cara lain tak selain drpd operate?doktor kata kena operate sbb boleh menyebabkan lumpuh kalau tidak operate.bengkak dileher saya agak besar, tp tidak nampak luarannya.saya sudah buat mri...

    ReplyDelete
  21. Salam. Perkhidmatan ada dikuching tak?

    ReplyDelete

Post a Comment

Berminat untuk keterangan lanjut hubungi saya melalui whatsapp
www.wasap.my/60163216704

Popular posts from this blog

TERAPI BEKAM ANGIN DAN BEKAM DARAH

BEKAM ANGIN DAN DARAH BEKAM dalam Bahasa Arab dikenali dengan hijamah adalah proses mengeluarkan darah kotor atau angin dari dalam tubuh melalui kulit dengan menggunakan peralatan tertentu.Bekam sunnah adalah kaedah bekam yang diajarkan oleh Rasul SAW yang mana mempunyai bacaan-bacaan tertentu dan juga tempat-tempat serta masa-masa tertentu.                Walaupun perkembangan industri kecantikan dan penjagaan diri semakin canggih, terbukti bekam masih menjadi tumpuan sebagai rawatan alternatif bagi memberi keseimbangan tubuh badan. Ia mampu menyembuhkan kira-kira 72 jenis penyakit dan disenaraikan sebagai kaedah rawatan alternatif. Seiring perubahan zaman, jika dulu kaedah berbekam menggunakan pelbagai alat seperti tanduk kerbau, gading gajah, batang buluh dan gelas. Kini, teknologi bekam menggunakan alat lebih moden dan ringkas menerusi berbentuk gelas dibuat daripada kaca yang bersih dan bebas hama. Seperti juga rawatan lain, amalan berbeka

SLIP DISC LUMBAR (SAKIT TULANG BELAKANG)

SLIP DISC/PROLAPSED INTERVERTEBRAL DISC/LOW BACK PAIN/SAKIT TULANG BELAKANG Assalamualaikum, dan selamat sejahtera semua yang membaca artikel saya ini..hari ini saya ingin membincangkan tentang topik SAKIT PINGGANG/SLIP DISC. Sepanjang saya berkhimat dengan masyarakat selama lebih 12 tahun ini, saya telah merawat beratus2 pesakit yang mengalami masalah seper ti ini..ada yang kesakitan yang melampau ade yang sakit hanya ketika bergerak ade yang sakit apabila hendak melakukan aktiviti tertentu. Ada yang boleh berjalan ade yang tidak boleh berjalan. So hari ni kita akan bincangkan secara terperinci apa sebenarnya yag telah terjadi pada badan anda..lebih banyak pengetahuan yang anda ada untuk masalah fizikal anda akn lebih lancar proses pemulihan anda. APA ITU SLIP DISC ? Gambar di atas ialah gambar menunjukan di mana disc itu sebenarnya disc adalah sejenis pelapik atau kusyen di antara 2 tulang spine kita ,disc ini adalah terdiri dlm bentuk cecair dia amat lembut d