Skip to main content

SLIP DISC LUMBAR (SAKIT TULANG BELAKANG)

SLIP DISC/PROLAPSED INTERVERTEBRAL DISC/LOW BACK PAIN/SAKIT TULANG BELAKANG




Assalamualaikum, dan selamat sejahtera semua yang membaca artikel saya ini..hari ini saya ingin membincangkan tentang topik SAKIT PINGGANG/SLIP DISC. Sepanjang saya berkhimat dengan masyarakat selama lebih 12 tahun ini, saya telah merawat beratus2 pesakit yang mengalami masalah seper ti ini..ada yang kesakitan yang melampau ade yang sakit hanya ketika bergerak ade yang sakit apabila hendak melakukan aktiviti tertentu.

Ada yang boleh berjalan ade yang tidak boleh berjalan. So hari ni kita akan bincangkan secara terperinci apa sebenarnya yag telah terjadi pada badan anda..lebih banyak pengetahuan yang anda ada untuk masalah fizikal anda akn lebih lancar proses pemulihan anda.


APA ITU SLIP DISC ?


Gambar di atas ialah gambar menunjukan di mana disc itu sebenarnya disc adalah sejenis pelapik atau kusyen di antara 2 tulang spine kita ,disc ini adalah terdiri dlm bentuk cecair dia amat lembut dan mudah tergelincir jika di beri beban atau tekanan yg kuat.jika disc ini sudah terkeluar maka di sinilah masalah yang akan timbul di mana lebihan disc yang terkeluar ini akan terkena saraf atau mengangu fungsi otot sekeliling.





Disc yang berada di tengkuk dan di pinggang bawah (llumbar)ialah disc yang paling senang untuk tergelincir kerana tiada sokongan dari mana2 tulang berdekatan seperti tulang rusuk dia berdiri sendiri dan menampung beban yang banyak


Apabila disc ini terkeluar otot2 yang disekeliing tulang spine ini mula merosot fungsi .



CAUSES ATAU SEBAB2 TERJADINYA SLIP DISC

  1. Herniasi DISC intervertebral. (Terkeluar)
  2. Faktor penuaan usia
  3. Kegemukan
  4. Sentakan secara tiba-tiba
  5. Terseliuh
  6. Trauma kepada tulang belakang. (Accident)
  7. Biasanya melibatkan disc : L4-L5, L5-S1.
  8. Otot tulang belakang yang lemah
  9. Mengangkat barang berat dengan teknik yang salah

SIGN AND SYPMTOM

  1. Rasa sakit di tulang belakang sakit yang menyucuk
  2. Kebas sehingga ke kaki 
  3. Kadang2 tidak kuat untuk berjalan 
  4. Tidak boleh tido dengan selesa
  5. Apabila batuk bersin,membongkok kan badan sakit akan bertambah
  6. Sakit di otot punggung
  7. Sakit yang on n off

Kebiasanya apabila berjumpa doktor option yang di beri ialah opEration.tapi X SEMUA ORG BERANI menjalani operation tulang belakang ini. Option yang ade selain pembedahan ialah fisioterapi treatment
fisioterapi akan mengenal pasti punca/otot/ligamen/tulang yang terlibat yang menyebabkan anda dalam kesakitan.


Baru2 ini saya ade merawat seorng pesakit yng mengalami slip disc yg sangat teruk. Datang ke klinik saya dlm keadaan baring di dlm kereta. Sebelum berjumpa saya beliau telah berjumpa seorng doktor pakar. Option yang di beri oleh doktor ilah pembedahan segera kerana setelah MRI dia ambil ade 3 disc yang terkeluar. Krana beberapa faktor pesakit ini enggan melakukan pembedahan. Setelah itu dengan izin ALLAH maka saya di pertemukan dengan beliau atas rujukan salah seorang pesakit saya.


Setelah beberapa kali melakukan rawatan dengan saya pakcik ini boleh tidur,boleh duduk ,berjalan tanpa tongkat. progression pakcik ini bukan lah hanya kerana saya. Ini berlaku kerana pesakit ini juga berazam kuat untuk pulih kerjasama ini dengn izin ALLAH membantu memudahkan lagi rawatan ini.


Di bawah ini adalah beberapa teknik atau gambar2 antara pesakit yang datang ke centre saya..jika anda berminat untuk melakukan rawatan di physio centre saya boleh hubungi saya seperti detail di bawah.









K.R.U. SPORT INJURY AND PHYSIOTHERAPY CENTRE

(OWNED BY FARAH PHYSIOTHERAPY)
TINGKAT BAWAH BANGGUNAN HAMIDAH,
JALAN CEMPAKA, KAMPUNG RAJA UDA ,
42000, PELABUHAN KLANG,
SELANGOR.

WAKTU OPERASI :
AHAD-RABU : 9:30am-5:30pm
KHAMIS :9:30-1:30pm
JUMAAT DAN CUTI AM (TUTUP)

UNTUK TEMUJANJI BOLEH HUBUNGI NO DI BAWAH

WHATAPPS/CALL/SMS

016-321 6704 (PN. FARAH)
0178253284 (MISS ZIELA)
017-378 9275 (MISS EYRA)


PAGE FB : K.R.U SPORT INJURY AND PHYSIOTHERAPY CENTRE

Comments

  1. Salam..kalau utk sakit blkg ada x?
    Sakit ni on off..cnth bla tnduk sapu smpah dya akan rsa sakit kt lower back n kat tulang pingul..sy p x ray dh doktor kata bkn slip disc..klu b'dri lma bsuh pingan pn rasa sakit jgak..tp bla dduk ok ja..ubat dh mkn tp mcm xdak ksan.ingat nk cuba cara ni plak.any suggestion.?sakit ada dlm 3bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

      Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

      Delete
    2. Ranyrxny, no ponsel kyai Hj Malik telah saya hubungi namun alangkah malangnya ternyata ianya scammer... Hati2 semua.. Usah terpedaya.
      Is good to be true!!!

      Delete
  2. bole itu lah sebaik nye memulakan terapi seawal mungkin untuk mengelakn slip disc berlaku...boleh hubungi saya di 0163216704 untuk temujanji

    ReplyDelete
  3. salam...
    saya seorang penghidap slip disc (keputusan diberitahu oleh doktor pakar tulang menerusi ujian MRI. Oleh yang demikian saya nak tahu ada tak suggestion untuk merawat penyakit saya ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade 2 suggestion yg saya boleh bantu satu terapi manual n satu terapi hidro ...kombinasi terapi ni kadangkala boleh membantu menguatkn lg tulng belkang n otot ...so dgn itu pembedahan mungkin dpt di elakn ...saya pernah merawat pesakit slip disc yg hampir tidak bole berjln .selama 2-3 thun ..tpi dgn izin ALLAH usha pesakit dan saya berjaya menyembuhkn slip disc tersebut tetapi bukn hanya dlm satu sesi terapi ...pesakit tersebut menjalani terapi hampir 2 buln ...boleh hubungi saya untuk pemeriksaan lanjut 016 321 6704

      Delete
  4. ade 2 suggestion yg saya boleh bantu satu terapi manual n satu terapi hidro ...kombinasi terapi ni kadangkala boleh membantu menguatkn lg tulng belkang n otot ...so dgn itu pembedahan mungkin dpt di elakn ...saya pernah merawat pesakit slip disc yg hampir tidak bole berjln .selama 2-3 thun ..tpi dgn izin ALLAH usha pesakit dan saya berjaya menyembuhkn slip disc tersebut tetapi bukn hanya dlm satu sesi terapi ...pesakit tersebut menjalani terapi hampir 2 buln ...boleh hubungi saya untuk pemeriksaan lanjut 016 321 6704

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Dr, saya berusia 26 tahun pd tahun ini. Sebelum ini, saya berbadan besar tapi sekarang saya sangat kurus disebabkan kardio yang saya lakukan setiap petang. Sekarang bahagian belakang saya akan terasa sakit terutama jika hendak bongkok atau rukuk dan akan kebas kaki kiri jika tunduk kepala ke bawah. Kejadian ini telah berterusan selama 8 bulan. Saya pergi berjumpa Dr tempatan di Ipoh tmpat saya tinggal, katanya tiada kaitan dengan saraf kerana dia telah lakukan pemeriksaan ibu jari kaki, jika saya tak dapat melawan tolakan di ibu jari kaki, maka ianya masalah saraf katanya. Dikatakan bahawa ini adalah masalah otot atau slipped disc. Saya risau kerana takut menjadi kronik..saya ingin mendapatkn rawatan tapi juga risau dengan harga yang mahal sedangkan saya baru mula bekerja..untuk pengetahuan doktor, saya juga kerap memandu dari johor ke ipoh dan mungkin itu juga menjadi faktor sakit belakang saya. Jika batuk atau bersin akan menyebabkn sakit dan kebas. Namun setelah makan ubat relaxant dan sakit dari Dr berkenaan, ianya hilang buat sementara namun kembali semula jika tidak mengambil ubat tetapi tidak seteruk seperti sebelum ini. Bagaimanakah keadaan saya?Adakah kronik?dan saya ingin tahu berkenaan dengan harga untuk rawatan Dr..Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam
      maaf kerana lambat membalas,terima kasih di dahulukan di atas respon dri artikel ini, slipped disc bukan lah perkara yg mustahil terjadi pada semua org ,terlebih dahulu saya ingin bertanya adakah yang menganalisa kes en.ini adal doktor atau physiotherapy?en.perlu berjumapa pakar orthopedic atau pakar physiotherapy untuk pemeriksaan kes begini,perkara bergini jika di biarkan ia boleh menjadi kronik ,struktur tulang akn beralih jika otot di sekitar semakin lemah.ambik lah masa berjumpe dengan doktor pakar atau boleh berjumpa saya jgn risau tentang bayaran klinik saya adalah yng termurah di lembah klang kami menyediakn pelbagai rawatan yg lengkap untuk setiap kondisi .boleh hubungi saya di 016 321 6704 untuk maklumat lanjut tentang bayran
      di harap penjelasan yg singkat ini dpt membantu
      sekian terima kasih

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. thanon4 October 2014 17:16
    Saya mempunyai masalah sakit tulang belakang dan kemungkinan di kawasan l4. buat masa ini simptom paling nyata adalah seperti berikut:

    1) Sakit menyucuk di kawasan punggung terutama selepas duduk lama
    2) Kurang selesa untuk tidur
    3) Terasa susah untuk bangun
    4) sakit jika tersentak kalau duduk atau tertidur sekiranya di atas tempat duduk yang statik
    5) Sakit on-0ff

    Boleh puan jelaskan:
    1) bolehkah ia menjadi masalah keterununan kerana ia masalah pernah dialami oleh datuk di sebelah emak.
    2)Apakah kesan sampingan masalah ini sekiranya dibiarkan berlanjutan. Untuk makluman masalah ini berlanjutan selama 9 tahun
    3) Apakah cadangan pihak puan untuk masalah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAM SEJAHTERA
      maaf kerana lambat reply
      jawapan:
      1.ya di boleh juga di sebabkan masalah keturunan bergantung kepada struktur tulang dan otot yang mungkin sama .
      2.jika ia di biarkan tanpa apa rawatan ,masalh yg paling ketara ialah ia akan merebak ke sepanjang tulang belkang jika ini berlaku ia akn mengakibatkan otot,ligamen,tendon di sekitar tulang belkang akn menjadi lemah dan mengecut,jika ini berlanjutan strutur tulang belkang akn semkin membengkokdan ini akn memudaratkan lagi laluan saraf.
      3.puan perlu dapatkan pemeriksaan pakar orthopedik atau berjumpe fisioterapi berdekatan puan untuk full assessmnt tulang belkang puan.
      untuk sementara waktu puan boleh meletak ais yg di balut towel basah dn tuam di tempat yang sakit, pengunaan bengkong atau lumbar support juga boleh membantu untuk melegakan kesakitan,selain itu kinesiology tape juga boleh membantu cik.
      elakn mengkat brg2 berat melebehi suku berat bdn cik.
      lakukan senaman ringan seperti stretching di bahagian punggung juga boleh membantu melancarkan darah di kawasan yg tercedera.
      sekian terima kasih saya doakn cik cepat sembuh .jgn biarkn kesakitan ini menggangu aktiviti harian cik, kalau berminat boleh dtg ke klinik saya untuk pemeriksaan lanjut ,di harp penjelesan ini sedikit sebanyak membantu
      terima kasih

      Delete
  10. Salam, soalan sy adalah
    1. adakah pesakit slipped disc tidak digalakkan bersukan?
    2. adakah aktiviti sperti berjogging, lompat tali skipping, bermain badminton akan memburukkan lagi keadaan pesakit ?
    Terima kasih Doc..

    ReplyDelete
  11. salam.. saya ada seorg kakak saudara yang sdang hadapi masalah tulang belakang... sbelum ni dia penah lumpuh... dengn berkat doa dan usaha dia jalani rawatan dia mampu begerak gunakan whealchair ke tongkat 4 kaki ke tongkat biasa dan akhirnya boleh bjalan tnpa tongkat dalam tempoh masa lebih kurang 7-8 tahun.. smuanya dengan izin Allah...

    akan tetapi, beberapa hari lepas dia jatuh pengsan dan sesak nafas.. suaminya bawa ke poliklinik dan doc sahkan otot punggung dan pinggang koyak serta disc dalam tulang terkeluar... saya nak tanya, apakah rawatan yg terbaik utk tangani masalah kakak saudara saya ni???

    ReplyDelete
  12. Salam DR...

    Doktor telah mengesahkan sy kena slipped disc dkt L2 n L3...skrg nie,sy sering sakit di bahagian peha..adakah sakit peha sy nie disebabkan slip disc?

    ReplyDelete
  13. Saya adalah pesakit PID&juga medical staff...cuma nak kongsi...kalu prolapse disc x dpt di kesan dgn x ray...hanya ujian diagnostic MRI yg dpt mengesan dgn tepat samaada anda mengalami prolapse disc@x.tq

    ReplyDelete
  14. Aassalammualaikum doctor,tengkuk isteri saya di sahkan telah berlakunya slip disc.antara c5/6 dan c6/7 dan skrg dia sakit di bahagian bahu hingga ke tangan sebelah kiri.keadaanya lemah dan apa bila makan ubat,dia rasa mabuk.Apa saranan doctor?saya buntu skrang ni.kesian saya tengok dia.sedih dan tak sanggup tengok dia.mental down sekarang ni.

    ReplyDelete
  15. Slip disc sangat sakit. Sekarang sy disahkan kene slip disc which is dekat L5. Berjalan boleh. Duduk dan baring sgt sakit. Xtray mmg tak kan nampak dan buang masa. Trus diagnos guna MRI jer. Details.

    ReplyDelete
  16. Anda berada dalam krisis kewangan, anda memerlukan wang untuk taraf hidup yang lebih baik, anda berhutang dan anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang hari ini melawat kami dan kami akan merealisasikan impian anda, kami membeli buah pinggang pada harga $480,000USD ! Anda sedang mencari peluang untuk mengubah tahap anda, membebaskan diri anda daripada hutang dan katakan tidak kepada kemiskinan, anda sedang mencari rehat kewangan anda sedang mencari cara untuk membayar sewa pinjaman anda dan menyelesaikan masalah keluarga yang lain, dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda sejumlah wang yang baik untuk buah pinggang anda. Nama saya Doktor Fernando Saya Pakar Nefrologi di HOSPITAL BESAR TORONTO Klinik kami pakar dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga merawat. Pembelian dan pemindahan buah pinggang penderma yang sepadan
    Kami terletak di India, Turki, Perancis, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai, Kuwait
    Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui E-mel: Torontogenaralhospital@gmail.com

    salam

    DR Fernando

    ReplyDelete
  17. Adakah anda ingin membeli buah pinggang, organ badan atau anda ingin menjual buah pinggang atau organ badan anda? Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang disebabkan masalah kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda sejumlah wang $500,000 USD untuk Buah Pinggang anda. Nama saya Doktor Maxwell dan saya seorang Pakar Neurologi dan Perunding perubatan di Hospital Bill Roth. Hospital kami pakar dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan dengan pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang masih hidup dan sepadan. Kami terletak di India, Amerika Syarikat.dan hanya mereka yang berfikiran serius diperlukan sahaja.

    Sila maklumkan kepada kami jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang atau
    Organ's sila jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui dan melalui e-mel.

    E-mel: birothhospital@gmail.com
    Nombor Whatsapp : +1 (850) 3137832



    Selamat sejahtera
    Ketua Perunding Antarabangsa.
    DR Maxwell C.

    ReplyDelete
  18. Ini adalah untuk memaklumkan kepada masyarakat umum bahawa Adity apradhan perubatan
    hospital sedang serius dan segera mencari penderma buah pinggang yang sihat
    yang %100 serius untuk menjual buah pinggang mereka pada kadar $780,000USD
    mohon penderma yang berminat boleh menghubungi e-mel kami:
    DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM
    LAMAN WEB: www.drpradhanurologist.com

    kami menjanjikan anda kepuasan yang maksimum dan kami menunggu keperluan anda yang mendesak
    pematuhan kerana pesakit yang dihormati kami serius menunggu buah pinggang
    pemindahan
    salam hormat.

    ReplyDelete
  19. Ini adalah untuk memaklumkan kepada masyarakat umum bahawa Adity apradhan perubatan
    hospital sedang serius dan segera mencari penderma buah pinggang yang sihat
    yang %100 serius untuk menjual buah pinggang mereka pada kadar $780,000USD
    mohon penderma yang berminat boleh menghubungi e-mel kami:
    DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM
    LAMAN WEB: www.drpradhanurologist.com

    kami menjanjikan anda kepuasan yang maksimum dan kami menunggu keperluan anda yang mendesak
    pematuhan kerana pesakit yang dihormati kami serius menunggu buah pinggang
    pemindahan
    salam hormat.
    APPLY

    ReplyDelete

Post a Comment

Berminat untuk keterangan lanjut hubungi saya melalui whatsapp
www.wasap.my/60163216704

Popular posts from this blog

TERAPI BEKAM ANGIN DAN BEKAM DARAH

BEKAM ANGIN DAN DARAH BEKAM dalam Bahasa Arab dikenali dengan hijamah adalah proses mengeluarkan darah kotor atau angin dari dalam tubuh melalui kulit dengan menggunakan peralatan tertentu.Bekam sunnah adalah kaedah bekam yang diajarkan oleh Rasul SAW yang mana mempunyai bacaan-bacaan tertentu dan juga tempat-tempat serta masa-masa tertentu.                Walaupun perkembangan industri kecantikan dan penjagaan diri semakin canggih, terbukti bekam masih menjadi tumpuan sebagai rawatan alternatif bagi memberi keseimbangan tubuh badan. Ia mampu menyembuhkan kira-kira 72 jenis penyakit dan disenaraikan sebagai kaedah rawatan alternatif. Seiring perubahan zaman, jika dulu kaedah berbekam menggunakan pelbagai alat seperti tanduk kerbau, gading gajah, batang buluh dan gelas. Kini, teknologi bekam menggunakan alat lebih moden dan ringkas menerusi berbentuk gelas dibuat daripada kaca yang bersih dan bebas hama. Seperti juga rawatan lain, amalan berbeka

CERVICAL SPONDYLOSIS (SAKIT TULANG LEHER)

CERVICAL SPONDYLOSIS Spondylosis serviks adalah keadaan yang biasa degeneratif (proses penuan tulang) menjejaskan tulang belakang serviks (tengkuk). Dalam kebanyakan kes, spondylosis serviks berlaku apabila cakera intervertebral menjadi nipis dengan usia atau kesan  kecederan seperti kemalangan beberapa tahun sebelumnya. Simptom-Simptom Terdapat banyak gejala yang biasanya disebabkan oleh spondylosis serviks, termasuk kebas di lengan, sakit di sekitar leher, sakit kepala dan pening, muntah, leher kekakuan(stiffness), dan mengurangkan pergerakan leher, dan lain-lain. Punca utama spondylosis serviks adalah postur yang buruk dalam tempoh yang panjangpada bila-bila masa.terutama sekali apabila anda banyak mengadap komputer terlalu lama (desk work). Kesakitan mungkin menjadi lebih teruk: Selepas berdiri atau duduk Pada waktu malam Apabila anda bersin, batuk, atau ketawa Apabila anda membengkok leher belakang atau berjalan lebih daripada beberapa ela sahaja Anda j